lørdag 17. september 2016

Sommaren 2001, Liverpool, Manchester United, Kent og diskusjonen om B-sidene..

Sommaren 2001. Liverpool har nettopp fullført sin cup-trippel, med seier i Ligacupen, FA-cupen og UEFA-cupen. Det siste trofeet på 16. mai. Særdeles kjekt for ein ung Øvstedal som var russ detta året. Bismaken hette selvfølgelig Manchester United. Detta året vant dei Premier League for treie året på rad. Ein rekord det e kun dei sjøl som har slått.

Nok fotball. Denna bloggen ska handla om Kent. Det vil sei, om ein av sangane derras, og ein langvarig diskusjon om verdien av B-sider.

Vinteren før, det vil sei i november 2000, gav Kent ut ei samling B-sider. Ordet B-sider stamme fra då singler blei gitt ut på vinyl, og sangen på "baksidå" av singelen blei då omtalt som B-sidå. Det må altså ikkje sammenlignes med det popkulturære ordet B-film, om ein film av litt dårligare kvalitet. Eg mistenke at dette kan værr noe av grunnen te diskusjonen nevnt over her.

Denna sommaren føles som livets siste. Russatiå e over, og i begynnelsen av august ska eg i militeret. Det gjelde altså å fylla den så godt som mulig. Danmarkstur, hytteliv, og på et stadie vurderte me å kjøra dagstur te Norway Cup for å se den sommarens flamme, Karoline, spilla kamp i Norway cup. Heldigvis hadde eg ikkje bil..

Blei mange avsporinger dette. Til poenget. Kent. B-sider. Dette albumet e ein samling sanger fra 95-00 som ikkje va verdige å komma med på noen av albumene te Kent. Jamnt over e det ganske ymse kvalitet, men det e ei perla så stikke seg ut. Eg vil dra det så langt å sei at det e soleklart Kents beste låt. Utan dina andetag. Her:


Ein dag denne sommeren hørre eg på Kaliber på P3 med Rune Nilson som programledar, noe eg ofte gjorde på den tidå. Akkurat denna dagen spille han Utan dina andetag, og i introduksjonen te sangen ytre han mye av den samme begeistringen for sangen som eg gjorde over her. 

Av uvisse årsaker blir detta tema på den kommende helgås fest. Me har samla oss ein gjeng på terrassen te tanten min venn Eivind, som har i oppdrag å passa huset hennas denna sommaren. Her blir det ein særs oppheta debatt rundt verdien av B-sider. Det blir så dårlig stemning at me må bli enige om å bare avslutta diskusjonen for at det ikkje ska enda i håndgemeng. Sjøl ikkje ein håndfull Galiano-shottar (husk me e i 2001) klare å redda stemningen den kvelden..

Som nevnt så måtte me avslutta diskusjonen den kvelden, men i årene som gjekk blussa diskusjonen støtt og stadig opp igjen. Sommeren 2008 bestemte eg meg for å få avslutta diskusjonen ein gang for alle. Eg henvendte meg te han som starta alt. Rune Nilson, då (2001) Kaliber på NRK P3, i dag Lønsj på P1.

Her e min mail, sendt 11. juli, 2008:

Hei!
 
Sommeren 2001 uttalte du som programleder for Kaliber, før en avspilling av Kents gromlåt, Utan dina andetag, at du syntes at dette var en av Kents beste låter. Lite visste du at dette utsagnet førte til en langvarig diskusjon vedrørende verdien av disse såkalte "b-sidene".
 
Jeg var den gang da, og forsåvidt nå også, enig i at Utan dina andetag er en av de beste, om ikke den beste, låten som har kommet fra Kent. Dessverre er den gjemt vekk som b-sporet på en singel. Lurer på om det er Om du var her. En av mine kamerater var dypt prinsipielt uenig, da han mente at b-sider var av mindre musikalsk verdi, og at det nettopp var derfor bandet hadde valgt å gjemme sangene vekk som baksiden på en singel.
 
Dette ble tatt opp umiddelbart etter at ditt utsagn falt, men hver sommer har diskusjonen blusset opp igjen, uten at vi har klart å komme til noen konklusjon. For å få avsluttet debatten før vi blir uvenner, henvender jeg meg til deg med et ønske om hjelp. Det var ditt utsagn som startet debatten, og jeg håper du kan uttrykke din støtte til at b-sider i mange tilfeller vil stå mye sterkere enn mange(alle) a-sider gjør. Et samtykke fra en kjendis vil utvilsomt veie meget tungt i denne debatten.
 
mvh.
Kjartan Øvstedal,
Haugesund

Det varte og rakk med svar fra Rune, og eg hadde vel nesten glømt heile greiå (neida), då det nesten ein måned etterpå tikka inn et svar.

Hei Kjartan,

La meg først bare konstatere at du har bedre hukommelse enn meg. Jeg tviler ikke på at jeg har uttalt meg partisk om Kents låter, men jeg kan ikke huske detaljene om dette her, altså…
Men likevel må jeg si på mer generelt grunnlag (på en pragmatisk, politiker-aktig måte) at jeg fortsatt liker godt ”utan dina andetag”. Om det er den beste eller en av de beste låtene blir jo uansett en høyst personlig og subjektiv vurdering, samme hvor den kommer fra. Jeg synes det er meningsløst å prøve å finne et slags ”svar” på om noe er bedre enn noe annet, fordi det jo kommer helt an på ørene som hører.
Det er mange som opplever at B-sider bare er raul som blir slengt på fordi det liksom er en møkkalåt som bare knapt er bedre enn den gode gamle instrumentalversjonen, men det er langt fra noen gjeldende regel. I noen tilfeller kan nok B-siden være ”fyllmasse”, men mange ser det også som en anledning til å vise at de har mer å tilby enn èn bra låt. Da Madonna putta ”into the groove” på baksiden av 12 tommeren ”Angel” i 1985, ble den flere steder større enn A siden. Jeg husker selv også at jeg spilte live versjonen ”Jersey girl” som var på B-siden av Springsteens ”Cover me” singel mye mer enn A siden. I 1987 putta U2 ”The sweetest thing” på B siden til ”Where the streets have no name”, og jeg tviler på om Bono og Co. gjorde det fordi de var så fryktelig misfornøyde med den. Det var to sterke låter på samme singel som begge ble store, og nå er singelen samleobjekt.
Og selv om Phil Spector i 1965 mente at The Rightous Bros. Hadde bedre sjangs til å følge opp ”you’ve lost that lovin’ feelin” med låten ”Hung on you”, var det ”Unchained melody” på B siden som ble overlegent størst. Men heller ikke den gang tror jeg ”Unchained Melody” ble sett på som en utprega svak låt likevel, men mer som en slags ekstrasjanse, kanskje.
Det går uansett ikke an å si at B sider er av mindre musikalsk verdi, det er alt for mange historiske bevis på det motsatte. Til og med Gloria Gaynors ”I will survive”  - tidenes disco anthem, var en B side!
Men når det er sagt, og slik jeg kjenner Kent etter både å ha fulgt dem noen år, og møtt dem ved flere anledninger, så ser jeg muligheten for at de ikke er så fryktelig fornøyd selv med ”utan dina andetag”, og godt mulig har gjemt den litt vekk på en B side i stedet for å putte på album et sted, selv om den jo er med på ”B sidor 95 - 00” fra  Men så mener jo de hovne gutta selv også at de tidlige platene deres, som jo tross alt bygget grunnlaget og dro masse fans, er elendige greier som de nærmest skjems av. Joakim Berg har selv fortalt meg på en livesending fra Quartfestivalen at han synes ”Isola” ikke holder mål lenger. Så gudene vet hva de selv innerst inne mener om sine B sider…
Så for å oppsummere – B sider generelt kan ikke sies å være generelt dårligere enn A sider, men hva akkurat Kent mener om sine B sider tør jeg ikke begynne å spekulere på en gang… ;o)

Håper dette ikke ble bare rot, Kjartan. Lykke til med den videre diskusjonen.

Mvh. RuneN.

Svaret blei såklart videreformidla te mine diskusjonspartnere, og med dette ansåg eg slaget som vunnet. Fortsatt hende det i godt lag at debatten blusse opp igjen, men med betraktelig lavare temperatur enn då den starta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar