lørdag 18. oktober 2014

Mine 6 største opplevelser på fotballbanen

Siden min egen spillarkarriere va nokså begredelig, og at antallet TV-sette kampar e for høgt har eg valgt kun kampar eg har sett fra tribunen/benken. Siden du kalte det fotballopplevelser har eg valgt å tøya strikken litt:
1) 26.09.2004. FKH - Vard 1-5. Best i byn, hvertfall for ein søndag. Ein regntung ettermiddag tar FKH ledelsen i 1. omgang ved Jostein Grindhaug, etter ei lompa av et frispark fra Arild Andersen. Ting så ganske mørkt ut. Så i rask rekkefølge score Odd Helge Bygnes to mål, Jarle Steinsland ett, og plutselig har tilskuerane begynt å klappa for laget i rødt og. Prikken over I´en settes med Steinar Lein, etter at Kjell Sture Jensen har servert han uselvisk aleina med keeper, før Øyvind Pedersen sende oss te vers med 5-1 på overtid. Kall meg gjerna smålig, men følelsen etter å ha satt FKH så etterttrykkelig på plass etter å ha famla rondt i skyggen der i åravis, den overgår alt eg har opplevd på ein foppalbane.
2) 22.04.08 Liverpool - Chelsea 1-1, 1. semifinale i Champions League. Denna kampen huskes ikkje fordi det va så veldig underholdande på Anfield denna tirsdagskvelden, ei heller for resultatet. Liverpool tok ledelsen ved Dirk Kuyt rett før pause, før John Arne Riise scora sjølmål 4 minuttar på overtid. Eg har etterhvert vært på ein del fotballkampar og stadionar, men aldri har eg opplevd lignande trøkk som her. Fra me kom inn på stadion før kampstart, te me måtte svelga noen linjer av You´ll never walk alone då Riise scora sjølmål va det elektrisk på stadion. YNWA gjekk igjen og igjen før kampstart, og då CL-hymnå blei spilt blei den overdøva at et syngande Anfield. Eg unne alle som e glad i fotball ein tilsvarande opplevelse. Dessverre stod ikkje resultatet i stil med stemningå, og Liverpool røyk ut i andre semi.
3) 13.10.12. Vard - Pors 2-0. Me hadde snakka om ‪#‎opprykk2012‬ i snart ett år. Endelig va det klart. 14 dagar før hadde me sendt Fløy hjem i skam, nå sko me bara fylla ut resten av papirene og få formalitetene på plass. Nervøst lenge før Eirik Ulland Andersen og Vetle Myhre gjorde som så ofta den sesongen, og scora mål. Fest i garderoben, opprykksfest på HIL-huset, og et heidundrande nachspiel. Som sagt på vei hjem den morgenen, glad me ikkje rykke opp hver dag.
4) Serieinnspurten i England, våren 2014. Liverpool - Everton 4-0, West Ham - Liverpool 1-2, Liverpool - Manchester City 3-2 og Liverpool - Newcastle 2-1. Vanskelig på plukka ut ein kamp her. Eventyret starta med himakampen mot Everton, og etter denna spilte me 2 uavgjorte, 1 fatalt tap og vant resten. Stemningå i byn va annerledes enn eg har opplevd noen gang før, og te slutt begynte me å tro at det konne gå veien. Å stå sammen med noen tusen på Boleyn Ground å synga "We´re gonna win the league" lenge etter kampslutt etter ein nervepirande seier over West Ham føltes nokså uvirkelig. 25 års markering for Hillsborough, samme dag som me slår City 3-2 og plassere oss i førersetet for noen uker. Minnene e mange. Dessverre gjekk det ikkje heilt inn, men eg e gla eg fekk værme på så mye av detta eventyret!
5) Serieinnspurten i Norge, høsten 2013. Som over e det vanskelig å plukka ut ein kamp her. Va på tribune/benk i 11 av dei 13 siste kampane hjemme og borte. Aldri vært borti ein lignande følelesmessig berg- og dalbane. Bånnen blei nok nådd då me tapte hima mot Ull/Kisa 6. oktober, før me i tri serierundar va Norges beste fotballlag, og daska fortløpande Mjøndalen, Stabæk og Bryne. Dessverre va d litt for lite, og me gjekk ner på målforskjellen. Følelsen av å værr uslåelig va der likavel. Ein ære å få værme på detta.
6) 26.02.12. Liverpool - Cardiff 2-2, 5-4 etter straffar. Ligacupfinale. Heller ingen minneverdig forestilling. Liverpool sleit, men klarte å dra i land seieren. E med på listå då det e foreløpig einaste trofeet eg har sett Liverpool løfta. Ekstra pluss at King Kenny va manager!
Bobler:
18.05.05 Vard - FKH 1-0, 2. runde i cupen. Endelig va me best i byn, ikkje bare for ein søndag.
10.03.09 Liverpool - Real Madrid 4-0, 1/8-delsfinale CL. Burde kanskje vært på listå, men det blei faktisk for enkelt 
28.01.12 Liverpool - Manchester United 2-1, 4. runde FA-cup. Mest fordi det va united me møtte, men fantastisk opplelvese då Kuyt satte inn 2-1 rett før slutt.
TV-opplevelsar:
Uendelig rekka med Liverpool-kampar, med CL-finalen i 05 som det yppereste, selvfølgelig. UEFA-cup finalen i 2001 score og høgt her. Norge - Brasil må heller ikkje glømmas.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar